הפרעות בתקשורת

החוג להפרעות בתקשורת

ראש החוג: ד”ר שרה מלכסון

רקע ומבוא

תקשורת היא המיומנות האנושית הבסיסית המאפשרת חיים חברתיים תקינים.

החוג להפרעות בתקשורת עוסק במניעה, אבחון ושיקום של לקויות בתחומי התקשורת, השמיעה, השפה, הדיבור והבליעה, ומכשיר קלינאיות תקשורת שתוכלנה להשתלב בעבודה בתחום הקליני – טיפולי, במחקר ופיתוח. לבוגרות החוג יוענק תואר ראשון אקדמי B.A. מהמכללה האקדמית הדסה.

לבוגרי החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה ביקוש רב בשוק, הם משתלבים בעבודה עם קהלים מגוונים.

הלימודים בחוג כוללים את תחום האודיולוגיה (אבחון, שיקום ומניעה של לקויות שמיעה) ותחום השפה והדיבור. תכנית הלימודים משלבת לימודים עיוניים לצד התנסות קלינית – החל משנה א’ ובמהלך התואר כולו. ההתנסות מתקיימת, בין השאר, בקליניקה לשפה ודיבור ובמכון השמיעה הנמצאים במכללה והכוללים מעבדות חדישות ומשוכללות ובהן ציוד חדיש ועדכני. עם צוות המרצים נמנים אנשי אקדמיה מהמובילים בתחום התמחותם.

ככל מקצוע רפואי המוגן בחוק, העיסוק בתחום מותנה הן בקבלת התואר והן במבחן של משרד הבריאות.
לאחר עמידה בתנאים אלה, הבוגרים יכולים להשתלב בתחום הקליני, במחקר, בהוראה ובהדרכה.

יעד ומטרה:

החוג להפרעות בתקשורת נועד להכשיר קלינאי תקשורת אשר יעסקו בעבודה קלינית, מחקר ופיתוח, וישתלבו במגוון רחב של מקומות עבודה בכל התחומים הנוגעים להפרעות בתקשורת – ליקויי תקשורת, ליקויי שפה, ליקויי שמיעה, ליקויי למידה, דיבור ובליעה.

תחומי לימוד עיקריים:

  • אודיולוגיה ומדעי השמיעה
  • מדעי השפה, הדיבור והבליעה
  • מקצועות הבריאות ומדעי החיים
  • מדעי החברה וההתנהגות
  • התנסות קלינית באודיולוגיה
  • התנסות קלינית בשפה ובדיבור

דוגמאות לשלושה קורסי מפתח בתוכנית הלימודים:

הפרעות שפה ותקשורת אצל ילדים: אבחון וטיפול

קורס זה עוסק במאפיינים של הפרעות שפה אצל ילדים. הקורס מלמד תיאוריות בדבר הערכה וטיפול, כמו גם שיטות הערכה וטיפול מעשיות.

תפיסת דיבור אצל לקויי שמיעה

הקורס עוסק בתפיסת הדיבור וביצועו על-ידי לקויי השמיעה. בקורס נלמדים מאפייני תפיסת הדיבור דרך החושים השונים אצל לקויי השמיעה וכן תהליכי הפקת הדיבור והגורמים המשפיעים עליהם.

גדילה והתפתחות במחזור החיים

הקורס עוסק בשינויים הגופניים והנפשיים שהאדם עובר במהלך חייו, מלידתו ועד יום פטירתו. בין נושאי הקורס: עקרונות גדילה והתפתחות, התפתחות חברתית, התפתחות קוגניטיבית, התמודדות עם מחלות כרוניות והצגות של מקרים קליניים.

היקף הלימודים:

הלימודים יתפרשו על פני שלוש שנים וחצי, (177 נ”ז)

סביבת העבודה:

מקומות העבודה בהם מועסקים קלינאי תקשורת הם רבים ומגוונים: מערכות הבריאות – בתי חולים, קופות חולים ומרפאות; מערכת החינוך – מסגרת החינוך הרגיל ומסגרת החינוך המיוחד,  ובמסגרות עצמאיות.

תנאי קבלה:

  •   ציון מתאם בין המכינה / בגרות ומבחן תיל (או פסיכומטרי)
  •   ציון במבחן יעל לפחות 120
  •   ציון במבחן אמירם 100 ומעלה.
  •  ראיון קבלה

או

  • תואר ראשון המוכר על ידי המל”ג
  • ציון מבחן אמירם  100 ומעלה
  • ראיון קבלה